Pendekatan Project Base Learning Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Sekolah Menengah Kejuruan ( SMK )

Studi Kasus di SMKN 6 dan SMKN PU Kota Bandung

  • Yudi Kartiwa/Sutaryat Trisnamansyah/ Nanang Hanafiah

Abstract

In this scientific work, the author do research to describe the approach of project base learning in improving the quality of learning in SMK. The method used is descriptive with qualitative approach. Data collection was done by interview, observation and documentation study. The result of the research shows that with the approach of project base learning can realize the quality of learning, this is reflected from the planning, implementation and assessment conducted by the teacher is good enough and in accordance with the applicable provisions. Through this approach during the learning process of student learning motivation is very high, they have good initiative and creativity during the learning, cooperation and ability of students in finding solutions to problems can be built properly.

References

Dahar, RW. (1996). Teori-Teori Belajar. Jakarta : Erlangga
Dahlan, MD. (1990).Model-Model Mengajar. Bandung : CV Dipenogoro
Daryanto. (2014). Pendekatan pembelajaran saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta : Gava media
Hamalik, O. (2016). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Moleong, Lexi J. (2007). Metode Penelitian Kualitatif Edisi Revisi.Bandung : PT Remaja Rosdakarya
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 60 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 66 Tahun 2013 tentang Standar Penilaian Pendidikan.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 103 Tahun 2014 tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 104 Tahun 2014 tentang Penilaian Hasil Belajar oleh Pendidik pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2015 tentang Perubahan Kedua atas Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Purwanto, N. (2004). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pendidikan. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sani, AR. (2014). Pembelajaran Sintifik untuk Kurikulum 2013. Jakarta : PT. Bumi Aksara
Sudjana, N. (1990). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Sukmadinata, Syaodih, N. (2007). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Sulisworo, D. (2010). Konsep Project base learning. Semarang : PT. Sindurmas
Surahmad, W. (2001)Pengantar PenelitianIlmiah, Metode dan Teknik. Bandung : Tarsito.
Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstrutivistik. Jakarta : Tim Prestasi Pustaka
Trisnamansyah, S. (2013). Manajemen Sistem Ujian dan Penilaian. Bandung : UNINUS
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wulan,A.R. (2013). Penilaian Proses dan Hasil Belajar Kurikulum 2013., Direktorat Pembinaan SMK : Kemdikbud.
Published
2018-11-10
How to Cite
NANANG HANAFIAH, Yudi Kartiwa/Sutaryat Trisnamansyah/. Pendekatan Project Base Learning Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Sekolah Menengah Kejuruan ( SMK ). Fokus Manajemen Pendidikan, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 1-12, nov. 2018. ISSN 2623-2057. Available at: <http://fmp.spsuninus.ac.id/index.php/fmp/article/view/2>. Date accessed: 20 apr. 2021.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.